ps h

W Zespole Szkół Nr 1 w Przysietnicy w roku szkolnym 2023/24 uczniowie i rodzice mają możliwość skorzystania z porad psychologa szkolnego.

Psycholog to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną. Psychologa spotkasz w różnych instytucjach i placówkach zajmujących się pomocą dzieciom i dorosłym, np. w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w szkole, czy w szpitalu.

To jak wygląda wizyta u psychologa może zależeć od różnych czynników, np. od tego jaki jest cel wizyty, gdzie takie spotkanie się odbywa i czym dokładnie zajmuje się dany psycholog. Inaczej będzie wyglądała wizyta u psychologa, którego zadaniem jest postawienie diagnozy (na przykład związanej z dysleksją), inaczej u psychologa, który zajmuje się doradztwem zawodowym, a jeszcze inaczej przebiega rozmowa z psychologiem, do którego zgłaszamy się z naszym problemem.

Psycholog szkolny zajmuje się wspieraniem uczniów oraz pomocą im w radzeniu sobie z różnymi problemami i trudnościami. Jak również wspieraniem rozwoju i edukacją uczniów.

 

Z czym można zgłosić się do psychologa szkolnego?

Do szkolnego psychologa można zgłosić się z każdym problemem zarówno ze sfery szkolnej, jak i życia prywatnego, z którym uczeń nie potrafi sobie sam poradzić lub chce otrzymać poradę, jak powinien prawidłowo postąpić. Problemy, z jakimi zgłasza się do psychologa to m.in.:

  • kłopoty z nauką,
  • przedłużający się okres złego samopoczucia, przygnębienia, poczucia winy,
  • kłótnie z rodzicami, rodzeństwem,
  • nieumiejętność dogadania się z kolegami z klasy,
  • doświadczenie traumatycznego wydarzenia,
  • trudność w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej/zawodu,
  • poczucie samotności, wyobcowania,
  • masz kłopot i potrzebujesz pomocy lub rady,
  • nie potrafisz porozumieć się z kolegami/koleżankami,
  • ktoś z twojego otoczenia ma problem i czujesz, że potrzebuje pomocy,
  • masz problemy w rodzinie, trudną sytuację w domu i nie wiesz jak sobie z tym poradzić.

Po prostu, potrzebujesz porozmawiać lub o coś spytać.

 

Do psychologa możesz iść sam/a w godzinach jego pracy. Nie musisz w tym celu mieć zgody rodziców, czy opiekunów. Jeśli chciał/abyś skorzystać z pomocy psychologa poza szkołą, na przykład w poradni, na wizytę musiałby zapisać Cię rodzic lub opiekun – chyba, że masz ukończone 18 lat – wtedy możesz zapisać się sam/a.

Idąc do psychologa możesz zastanawiać się czy to o czym będziecie rozmawiać zostanie między Wami. Nie masz się czym martwić. Psychologa obowiązuje tak zwana tajemnica zawodowa, oznacza to, że psycholog nie może opowiadać innym o tym czego dowiaduje się od Ciebie. Jednak, jeśli psycholog spotyka się z osobą niepełnoletnią to o pewnych sprawach musi rozmawiać z jej rodzicami lub opiekunami. Psycholog musi poinformować rodziców, jeśli dziecku grozi jakieś niebezpieczeństwo. Z reguły powinien też informować rodziców o ogólnym przebiegu spotkań, na przykład o samopoczuciu dziecka, jednak nie musi dzielić się z nimi szczegółami dotyczącymi tych spotkań. Na spotkaniu możesz zapytać psychologa o to, co zostanie między wami, a o czym musi informować rodziców.

„Korzystanie z pomocy nie świadczy o czyjejś ułomności – raczej o jego dojrzałości i chęci szybszej realizacji celów.”

 

Drogi Rodzicu, zgłoś się do psychologa szkolnego, gdy:

  • niepokoi Cię zachowanie twojego dziecka,
  • potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
  • masz pytania, wątpliwości i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić,
  • chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach,
  • chcesz lepiej zrozumieć potrzeby swojego dziecka.

 

Serdecznie zapraszam do kontaktu w godzinach:

  • Wtorek 1300-1500
  • Czwartek 0830-1030

Życzę udanego roku szkolnego

Psycholog szkolny - Izabela Kuśnierczyk

  • Informacje ogólne

  • Godziny pracy świetlicy:

           Świetlica czynna jest od  godz. 6.45 do godz. 16.05 (z wyłączeniem godzin przeznaczonych na zajęcia lekcyjne).

biblioteka1

 

Co daje czytanie dziecku

biblioteka2

Godziny pracy

biblioteka3

Konkursy

konkurs Wielka Liga Czytelników” to projekt czytelniczy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do uczniów klas 1-8 szkół podstawowych oraz dla wszystkich chętnych rodziców, którzy chcą wypełniać zadania razem z dziećmi.

Konkurs organizowany jest w trzech kategoriach:

klasy 1-3,  klasy 4-6 oraz klasy 7-8.

Jeżeli lubisz czytać, ten konkurs jest właśnie dla Ciebie.

Zdobywaj sprawności czytelnicze, awansuj do kolejnych etapów i baw się świetnie! Najlepsi zdobędą możliwość reprezentowania szkoły w etapie powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim!

Zapisy i dodatkowe informacje w BIBLIOTECE

PRAWA I OBOWIĄZKI CZYTELNIKÓW

  1. Czytelnicy maja prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru biblioteki.
  2. Przy zapisie czytelnik zobowiązuje się do zapoznania się z regulaminem biblioteki i przestrzegania jego postanowień.
  3. Czytelnik zobowiązany jest do dbałości o wypożyczane materiały biblioteczne.
  4. Zauważone uszkodzenia lub zniszczenia należy zgłosić bibliotekarzowi przed wypożyczeniem książki.
  5. Czytelnik jest zobowiązany do przestrzegania ustalonych terminów wypożyczania i zwrotów.
  6. Czytelnik zobowiązany jest do zachowania ciszy, spokojnego zachowania, przebywania w bibliotece wyłącznie w celu wypożyczenia, zwrotu książki lub korzystania z czytelni bibliotecznej.
  7. W bibliotece obowiązuje zakaz korzystania z telefonów.
  8. W bibliotece nie można spożywać posiłków i napojów.
  9. Czytelnik może wypożyczać książki wyłącznie na swoje konto.
  10. Jednorazowo czytelnik może wypożyczyć trzy książki na okres jednego miesiąca.
  11. Lektury wypożyczane są na trzy tygodnie.
  12. Wobec uczniów przetrzymujących książki stosuje się wstrzymanie wypożyczeń do chwili zwrócenia zaległych pozycji. Upomnienia mogą być przekazywane przez dziennik elektroniczny.
  13. W uzasadnionych przypadkach bibliotekarz może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczonych książek, a także określić termin zwrotu materiałów.
  14. Czytelnik ma prawo do przedłużenia terminu wypożyczenia książki z zastrzeżeniem, że nie ma zapotrzebowania na nią ze strony innych wypożyczających.
  15. Czytelnik, który zagubi lub zniszczy książkę lub inne materiały ze zbiorów biblioteki, musi odkupić pozycję taką samą lub wskazaną przez bibliotekarza Termin zwrotu wypożyczonych książek upływa:
    - dla uczniów na tydzień przed zakończeniem roku
    - szkolnegodla nauczycieli i pracowników szkoły na tydzień przed zakończeniem roku szkolnego lub z dniem rozwiązania umowy.

W przypadku zmiany miejsca pracy lub szkoły czytelnik zobowiązany jest do zwrócenia wypożyczonych zbiorów i rozliczenia się z biblioteką.

  • Informacje ogólne

  • Godziny wydawania obiadów

  • Regulamin stołówki

  • Odpłatność

  • Ciekawe artykuły

Czym zajmuje się pedagog szkolny?

Pedagog szkolny zajmuje się organizowaniem oraz udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, którym jest ona potrzebna. Współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, rodzicami i przedstawicielami instytucji wspierających opiekuńczo-wychowawczą rolę rodziny.

 

Do zadań pedagoga należy w szczególności:

  • pomoc uczniom w określeniu ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, a także przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
    w funkcjonowaniu
  • udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz ich możliwości psychofizycznych
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów uczniów
  • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
  • wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
  • wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów
  • udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom

 

Szanowny Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • jesteś zaniepokojony zachowaniem swojego dziecka
  • potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania
  • znajdujesz się w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej, materialnej
  • nie wiesz do kogo zwrócić się o pomoc
  • Przyjdź także z każdą dla Ciebie ważną sprawą, o której chcesz porozmawiać.

 

Drogi Uczniu, zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • chciałbyś z kimś porozmawiać
  • masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać
  • czujesz, że nikt cię nie rozumie, jesteś samotny
  • masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji życiowej, materialnej
  • chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób
  • masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić

Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić

 

W jaki sposób nawiązać kontakt z pedagogiem szkolnym?

osobiście – w szkole znajduje się gabinet pedagoga szkolnego

telefonicznie: 13 434 90 13

poprzez dziennik elektroniczny

 

Godziny pracy pedagoga

PEDAGOG/PEDAGOG SPECJALNY

Jolanta Kosztyła

 

 

GODZINY PRACY

Poniedziałek

8001200 - gabinet pedagoga                          

Wtorek

8001200 - gabinet pedagoga                    

Środa

(Przedszkole)

745945- dyżur pedagoga*

9451015 – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

10151245- dyżur pedagoga *

* pokój nauczycielski w budynku przedszkola

Czwartek

 1000 – 1245- gabinet pedagoga

12451330- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

13301500- gabinet pedagoga                           

Piątek

715800- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

8001115 – gabinet pedagoga




Wrzesień, to pora badań przesiewowych, w naszej Szkole i Przedszkolu. Nie od dzisiaj wiadomo, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Dlatego też szczególny nacisk kładziemy na terapię dzieci, które nie mają jeszcze utrwalonych nieprawidłowych nawyków wymowy. Stąd prośba do rodziców wszystkich dzieci zakwalifikowanych na zajęcia z terapii logopedycznej. Poświęćcie Państwo codziennie kilkanaście minut na utrwalenie materiału przekazanego do ćwiczeń w domu. Bez Waszej pomocy terapia będzie się przeciągać w czasie, a czasami może być wręcz nieskuteczna.

 

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, zapraszam na konsultacje w każdy wtorek (7.30-12.30) i piątek (8.00 do 14.00).

 

Poniżej kilka propozycji jak ułatwić sobie i dziecku wspólne ćwiczenia.

  1. STAŁA PORA ĆWICZEŃ

Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi zajęciami, np. ćwiczymy zawsze po obiedzie lub wieczorem po odrobieniu lekcji.

  1. KRÓCEJ, ALE CZĘŚCIEJ

Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień długo. Wówczas ćwiczenia nie będą tak nużące, a dziecko będzie nabierało nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.

  1. NAUKA PRZEZ ZABAWĘ

Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce edukacyjne, które uprzyjemnią nabywanie umiejętności poprawnego mówienia. Jeśli brakuje Ci czasu, możesz też kupić gotowe pomoce logopedyczne lub wykorzystać zabawy i zabawki, które dziecko najbardziej lubi. Ucząc przez zabawę sprawimy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.

  1. NAUKA „PRZY OKAZJI”

Wykorzystuj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji: w sklepie, na spacerze, podczas przygotowywania posiłku, podczas zwykłej rozmowy z dzieckiem. Dużo zależy od Twojej inwencji!

  1. ĆWICZMY RAZEM

Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Jeśli należysz do tych osób, pozbądź się fałszywego wstydu i doceń, co nasza buzia i nasz język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym baw.

  1. O MOTYWACJI

Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale. Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa swoje „kryzysy” związane z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i wzmacniać.

  1. NAGRODY

Za solidną pracę należy się nagroda. Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne Brawo! Super! Po zakończonych zajęciach może to być naklejka, pieczątka wspólna gra lub coś po prostu Twoje dziecko lubi robić.

  1. KONTAKT Z LOGOPEDĄ

Bądź w stałym kontakcie z logopedą, prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń, aby uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.

  1. CZAS

Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna mowa i sprawna komunikacja!

opracowała na podstawie: „Logopedia Praktyczna”

Agnieszka Leśniak-Stępień

Neurologopeda

Mutyzm wybiórczy okiem logopedy

Problem adaptacji dzieci w przedszkolach jest równie stary, jak samo powstanie takich placówek. Nie obywało się bez łez, agresji ze strony dziecka wobec personelu, a nawet dolegliwości somatycznych. Po przekroczeniu progu sali jedne dzieci były głośne i dominujące, a inne ciche i wycofane. Wszystkie opisane sytuacje i zachowania jeśli mają formę przejściową, są uznawane za normę.

Zdarzają się jednak dzieci, które stoją z boku i często nie biorą udziały w aktywnościach. Nie potrafią podejść do kolegi i spontanicznie dołączyć zabawy. Zazwyczaj to, że coś jednak jest nie tak, zauważamy bardzo późno, bo dzieci te nie przeszkadzają. To powoduje, że tracimy czujność. Gdyby jednak przeanalizować sytuację dokładniej. Jak długo w ciągu dnia jesteśmy w stanie wytrzymać bez mówienia? Dziecko jak każdy inny człowiek ma swoje przemyślenia
i problemy z którymi chciałoby się podzielić z drugim dzieckiem czy poskarżyć wychowawcy.

A jednak milczy.

Czym jest mutyzm wybiórczy i kiedy możemy o nim mówić.

O zaburzenie to możemy podejrzewać dziecko, które nie mówi (nie komunikuje się) w określonych miejscach bądź sytuacjach.

Gdy mija kolejny tydzień pobytu w przedszkolu, a nasz wychowanek nadal milczy, należy wzmóc czujność. Aby podejrzewać wystąpienie mutyzmu wybiórczego, musimy sprawdzić czy:

- system językowy nabyty został w stopniu prawidłowym i wystarczającym do tego, aby dziecko mogło komunikować się z otoczeniem;

- zebrać wywiad (od rodziców, opiekunów dziecka) z którego wynikałoby, że dziecko w innych miejscach i z innymi osobami rozmawia normalnie, i bez większych oporów;

- objawy występują tylko w określonych miejscach, sytuacjach lub wobec konkretnych osób

Dodatkowo:

-dziecko powinno być (najczęściej) między 3, a 5 rokiem życia (czyli w momencie rozpoczęcia nauki w przedszkolu).

- minęło około 2 miesięcy od momentu przekroczenia progu przedszkola.

Nie mówimy o mutyzmie wybiórczym, gdy dziecko nie nauczyło się komunikować werbalnie.

Jak zachowuje się dziecko z mutyzmem wybiórczym

Nie rozmawia w określonych miejscach i z określonymi osobami. Ale również:

  • bywa, że tuż po wyjściu z sali przedszkolnej, gdy znajduje się już pod opieką kogoś, przy kim czuje się komfortowo, natychmiast zaczyna głośno opowiadać o tym co robiło, co jadło i z kim się bawiło;
  • mimo, że tego nie widać, bo zwykle nie utrzymuje kontaktu wzrokowego, bardzo aktywnie słucha tego co dzieje się na zajęciach. Przynosi przedmioty o które prosi wychowawca (kasztany, guziki, serwetki itd.);
  • wykazuje wzmożone napięcie mięśniowe (zaciśnięte pięści, szczęki),
  • unika kontaktu wzrokowego,
  • twarz przybiera wygląd maski. Brak mimiki.
  • nie reaguje na polecenia wychowawcy,
  • często wykazuje nadwrażliwość dźwiękową lub smakową,
  • ma problem ze spożywaniem posiłków (nie chce jeść w przedszkolu);
  • nie chce korzystać z toalety i nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych;
  • może wykazywać pewien schematyzm w działaniu, który daje mu poczucie bezpieczeństwa.

Oczywiście nie muszą one występować jednocześnie. Niemniej jednak, jeśli zauważymy je u któregoś z naszych przedszkolnych dzieci, warto być czujnym i zgłosić się do psychologa, który pomoże nam obrać właściwą drogę do dalszego postępowania z dzieckiem. 

Agnieszka Leśniak-Stępień

Neurologopeda PPP w Brzozowie

Bibliografia: Przedszkolak w potrzebie pod red. J. Pałasz, Września 2022