Wrzesień, to pora badań przesiewowych, w naszej Szkole i Przedszkolu. Nie od dzisiaj wiadomo, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Dlatego też szczególny nacisk kładziemy na terapię dzieci, które nie mają jeszcze utrwalonych nieprawidłowych nawyków wymowy. Stąd prośba do rodziców wszystkich dzieci zakwalifikowanych na zajęcia z terapii logopedycznej. Poświęćcie Państwo codziennie kilkanaście minut na utrwalenie materiału przekazanego do ćwiczeń w domu. Bez Waszej pomocy terapia będzie się przeciągać w czasie, a czasami może być wręcz nieskuteczna.

 

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, zapraszam na konsultacje w każdy wtorek (7.30-12.30) i piątek (8.00 do 14.00).

 

Poniżej kilka propozycji jak ułatwić sobie i dziecku wspólne ćwiczenia.

  1. STAŁA PORA ĆWICZEŃ

Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi zajęciami, np. ćwiczymy zawsze po obiedzie lub wieczorem po odrobieniu lekcji.

  1. KRÓCEJ, ALE CZĘŚCIEJ

Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień długo. Wówczas ćwiczenia nie będą tak nużące, a dziecko będzie nabierało nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.

  1. NAUKA PRZEZ ZABAWĘ

Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce edukacyjne, które uprzyjemnią nabywanie umiejętności poprawnego mówienia. Jeśli brakuje Ci czasu, możesz też kupić gotowe pomoce logopedyczne lub wykorzystać zabawy i zabawki, które dziecko najbardziej lubi. Ucząc przez zabawę sprawimy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.

  1. NAUKA „PRZY OKAZJI”

Wykorzystuj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji: w sklepie, na spacerze, podczas przygotowywania posiłku, podczas zwykłej rozmowy z dzieckiem. Dużo zależy od Twojej inwencji!

  1. ĆWICZMY RAZEM

Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Jeśli należysz do tych osób, pozbądź się fałszywego wstydu i doceń, co nasza buzia i nasz język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym baw.

  1. O MOTYWACJI

Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale. Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa swoje „kryzysy” związane z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i wzmacniać.

  1. NAGRODY

Za solidną pracę należy się nagroda. Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne Brawo! Super! Po zakończonych zajęciach może to być naklejka, pieczątka wspólna gra lub coś po prostu Twoje dziecko lubi robić.

  1. KONTAKT Z LOGOPEDĄ

Bądź w stałym kontakcie z logopedą, prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń, aby uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.

  1. CZAS

Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna mowa i sprawna komunikacja!

opracowała na podstawie: „Logopedia Praktyczna”

Agnieszka Leśniak-Stępień

Neurologopeda

Mutyzm wybiórczy okiem logopedy

Problem adaptacji dzieci w przedszkolach jest równie stary, jak samo powstanie takich placówek. Nie obywało się bez łez, agresji ze strony dziecka wobec personelu, a nawet dolegliwości somatycznych. Po przekroczeniu progu sali jedne dzieci były głośne i dominujące, a inne ciche i wycofane. Wszystkie opisane sytuacje i zachowania jeśli mają formę przejściową, są uznawane za normę.

Zdarzają się jednak dzieci, które stoją z boku i często nie biorą udziały w aktywnościach. Nie potrafią podejść do kolegi i spontanicznie dołączyć zabawy. Zazwyczaj to, że coś jednak jest nie tak, zauważamy bardzo późno, bo dzieci te nie przeszkadzają. To powoduje, że tracimy czujność. Gdyby jednak przeanalizować sytuację dokładniej. Jak długo w ciągu dnia jesteśmy w stanie wytrzymać bez mówienia? Dziecko jak każdy inny człowiek ma swoje przemyślenia
i problemy z którymi chciałoby się podzielić z drugim dzieckiem czy poskarżyć wychowawcy.

A jednak milczy.

Czym jest mutyzm wybiórczy i kiedy możemy o nim mówić.

O zaburzenie to możemy podejrzewać dziecko, które nie mówi (nie komunikuje się) w określonych miejscach bądź sytuacjach.

Gdy mija kolejny tydzień pobytu w przedszkolu, a nasz wychowanek nadal milczy, należy wzmóc czujność. Aby podejrzewać wystąpienie mutyzmu wybiórczego, musimy sprawdzić czy:

- system językowy nabyty został w stopniu prawidłowym i wystarczającym do tego, aby dziecko mogło komunikować się z otoczeniem;

- zebrać wywiad (od rodziców, opiekunów dziecka) z którego wynikałoby, że dziecko w innych miejscach i z innymi osobami rozmawia normalnie, i bez większych oporów;

- objawy występują tylko w określonych miejscach, sytuacjach lub wobec konkretnych osób

Dodatkowo:

-dziecko powinno być (najczęściej) między 3, a 5 rokiem życia (czyli w momencie rozpoczęcia nauki w przedszkolu).

- minęło około 2 miesięcy od momentu przekroczenia progu przedszkola.

Nie mówimy o mutyzmie wybiórczym, gdy dziecko nie nauczyło się komunikować werbalnie.

Jak zachowuje się dziecko z mutyzmem wybiórczym

Nie rozmawia w określonych miejscach i z określonymi osobami. Ale również:

  • bywa, że tuż po wyjściu z sali przedszkolnej, gdy znajduje się już pod opieką kogoś, przy kim czuje się komfortowo, natychmiast zaczyna głośno opowiadać o tym co robiło, co jadło i z kim się bawiło;
  • mimo, że tego nie widać, bo zwykle nie utrzymuje kontaktu wzrokowego, bardzo aktywnie słucha tego co dzieje się na zajęciach. Przynosi przedmioty o które prosi wychowawca (kasztany, guziki, serwetki itd.);
  • wykazuje wzmożone napięcie mięśniowe (zaciśnięte pięści, szczęki),
  • unika kontaktu wzrokowego,
  • twarz przybiera wygląd maski. Brak mimiki.
  • nie reaguje na polecenia wychowawcy,
  • często wykazuje nadwrażliwość dźwiękową lub smakową,
  • ma problem ze spożywaniem posiłków (nie chce jeść w przedszkolu);
  • nie chce korzystać z toalety i nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych;
  • może wykazywać pewien schematyzm w działaniu, który daje mu poczucie bezpieczeństwa.

Oczywiście nie muszą one występować jednocześnie. Niemniej jednak, jeśli zauważymy je u któregoś z naszych przedszkolnych dzieci, warto być czujnym i zgłosić się do psychologa, który pomoże nam obrać właściwą drogę do dalszego postępowania z dzieckiem. 

Agnieszka Leśniak-Stępień

Neurologopeda PPP w Brzozowie

Bibliografia: Przedszkolak w potrzebie pod red. J. Pałasz, Września 2022