Inauguracja projektu MATHS ALIVE

erasmus1 

4 października 2021 roku w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Marii Konopnickiej w Przysietnicy w ramach unijnego projektu Erasmus+ rozpoczęła się kilkudniowa wizyta gości z Rumunii, Słowenii i Portugalii. Grupa ta liczy 20 osób, w tym 6 opiekunów i 14 uczniów. Celem projektu jest pogłębienie kompetencji językowych młodych ludzi i zwrócenie uwagi na to, jak ważne w naszym życiu są umiejętności matematyczne i chemiczne.Koordynatorką całego projektu ze strony polskiej jest Pani Anna Orzechowska – nauczycielka języka angielskiego w tej szkole. W pracach wspierają ją także inne anglistki – Pani Katarzyna Bednarczyk i Pani Edyta Kruczek.

erasm2Poniedziałkowe spotkanie rozpoczęło się o godzinie 9.00. W atrium zgromadzili się wszyscy uczestnicy projektu oraz zaproszeni goście: przedstawiciele lokalnych władz samorządowych, Kuratorium Oświaty w Rzeszowie, Muzeum Regionalnego w Brzozowie, ZEAS-u, radni Rady Powiatu i Rady Gminy, sołtys Przysietnicy, księża naszej parafii oraz panie z Koła Gospodyń Wiejskich działającego w naszej miejscowości. Ze względu na obostrzenia epidemiczne w uroczystości wzięli także udział tylko uczniowie najstarszych klas z wychowawcami i nauczycielami.

erasm6

erasm4Na początku spotkania zostały odegrane hymny państwowe Polski, Rumunii, Słowenii i Portugalii, a po nich podopieczni Pani Marty Szczepek i Pani Magdaleny Dudek z klasy 1 i 3 zaprezentowali polski taniec narodowy – krakowiak. Następnie dyrektor szkoły Pan Wiesław Pałka powitał serdecznie wszystkich gości, a Pani Anna Orzechowska i Pani Katarzyna Bednarczyk przedstawiły krótko cele i zadania całego przedsięwzięcia.

erasm3

erasm5Głos zabrali także zaproszeni goście: sekretarz gminy Pan Waldemar Och i przedstawicielka Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Pani Lucyna Oboń, którzy podziękowali za zaproszenie, powitali wszystkich oraz życzyli owocnej pracy i miłych wrażeń z realizacji zadań projektowych.

erasm7

erasm9

erasm8W kolejnym punkcie programu uczniowie klas 2a i 2b pod kierunkiem Pani Haliny Pantoł i Pani Agaty Szarek zaprezentowali się w pięknej inscenizacji pt, ,,Calineczka” przygotowanej na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena. Występ wzbudził aplauz widowni. Mali aktorzy zostali nagrodzeni gromkimi brawami.

erasm10

erasm11

erasm12Po spektaklu została wyświetlona prezentacja multimedialna dotycząca systemów edukacji obowiązujących w poszczególnych krajach, a przeplatana była występami tanecznymi najmłodszych uczniów naszej szkoły – przedszkolaków przygotowanych przez Panią Annę Rafalską i Panią Justynę Klucz.

erasmus2

erasmus3

erasmus4Kolejnym punktem poniedziałkowego programu było zwiedzanie przez gości budynku naszej szkoły. Uczestnicy spotkania odwiedzili część przedszkolną oraz sale lekcyjne i gimnastyczne, po czym udali się na przerwę obiadową. W drugiej części dnia przewidziana została dyskoteka, w której udział wzięła młodzież wraz z opiekunami. Aby uniknąć zbyt dużej grupy uczniów, zabawa odbywała się w dwóch pomieszczeniach. W atrium bawili się uczestnicy projektu, a na sali gimnastycznej – uczniowie klas 4-6. W tej części programu organizatorzy zaplanowali różne ,ciekawe zabawy integracyjne, które pomogły wszystkim lepiej się poznać i nawiązać przyjaźnie.

Po zakończeniu dyskoteki grupa młodzieży z Rumunii, Słowenii i Portugalii rozjechała się do rodzin, które zobowiązały się przyjąć gości do swoich domów na czas ich pobytu w naszej miejscowości.

erasm13

erasm14

erasm15

erasm16

erasm17

 

 

Matematyka jest wszędzie

erasmu1W dniu dzisiejszym, tj. 5 października 2021 r. w ramach projektu MATHS ALIVE w Szkole Podstawowej Nr 1 w Przysietnicy o godzinie 9.00 odbyła się CLIL lesson z chemii - zintegrowane nauczanie wybranego przedmiotu oraz języka obcego.

erasmu2

erasmu3

erasmu4Jest to metoda innowacyjna, rozszerzająca fachową wiedzę  przy jednoczesnym pogłębianiu kompetencji językowych, a należy przypomnieć, że językiem projektu Erasmus + jest język angielski.Tematem lekcji było utrwalenie wiadomości na temat rozpuszczalności i stężenia procentowego oraz zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce.W pierwszej części lekcji uczniowie rozwiązywali zadania w zespołach międzynarodowych. Grupę tworzyli uczniowie - każdy z innego państwa, co utrudniało wykonanie polecenia, bowiem młodzi ludzie musieli komunikować się wyłącznie  w języku angielskim.Następnie młodzież wzięła udział w STEAM activitis. Praktyczne zajęcia laboratoryjne zostały przygotowane na podstawie lekcji, podczas której uczniowie wykorzystywali matematyczne i językowe umiejętności, aby wykonać używane w życiu codziennym mydło.

erasmu5

erasmu6

erasmu7

erasmu8

erasmu9W godzinach popołudniowych nasi goście wraz z opiekunami udali się do Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, gdzie poznali obiekty, kulturę pogranicza polsko- ukraińskiego. Ostatnim punktem dzisiejszego programu była wspólna kolacja w Górkach w gospodarstwie agroturystycznym "Na Równiach". Uczestnicy projektu omawiali wydarzenia całego dnia, dzielili się doświadczeniami i miło spędzali czas.

Królowa nauk a geografia

geograf1Trzeci dzień wizyty w ramach programu Erasmus + także był pełen wrażeń i wyzwań. Upłynął pod znakiem poznawania ciekawostek geograficznych. O godzinie 9.00 odbyła się CLIL lesson z geografii. Tematem lekcji było zapoznanie uczniów z najważniejszymi obiektami umieszczonymi na światowej liście dziedzictwa UNESCO.

geograf2

geograf3

geograf4Pierwsza część lekcji prowadzonej przez panią Justynę Zubel poświęcona była omówieniu zabytków umieszczonych na tej liście. Temat zajęć został wybrany nie przypadkowo, ponieważ jednym z punktów programu wizyty, było zwiedzanie Krakowa – metropolii, w której Stare Miasto wpisane jest na listę dziedzictwa UNESCO. W trakcie wykładu uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na 12 pytań związanych z prezentacją. Było to pierwsze zadanie do wykonania. Kolejnym etapem było STEAM activities.Uczniowie podzieleni na grupy losowali wybrane obiekty wpisane na listę UNESCO znajdujące się w Portugalii, Słowenii, Rumunii i w Polsce. Następnie z wielkim zaangażowaniem przygotowywali prezentacje korzystając z zasobów internetu.  Oprócz tego pracowali z wykorzystaniem atlasów geograficznych, odczytywali współrzędne geograficzne, liczyli odległości miedzy miastami, które odwiedzą podczas wycieczki do Krakowa i Wieliczki oraz rozwiązywali krzyżówkę z hasłem „MATHS ALIVE”.

geograf5

geograf6

geograf7

geograf8Po krótkim odpoczynku uczniowie wraz z opiekunami udali się na wycieczkę, której celem było obejrzenie obiektów w najbliższej okolicy. Pierwszym miejscem postoju był Brzozów i zwiedzanie barokowej Bazyliki Mniejszej pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego. Następnie wszyscy udali się w kierunku Starej Wsi. Najpierw goście zwiedzili Bazylikę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, którą opiekują się ojcowie jezuici. Kościół ten podobnie jak bazylika brzozowska zbudowany został w stylu barokowym. Największą atrakcją było zwiedzanie Ogrodu Biblijnego. Ostatnim etapem podróży była miejscowość Blizne. Tam uczniowie obejrzeli drewniany, gotycki kościół, który został wpisany na listę UNESCO w 2003 roku. Po dniu pełnym wrażeń nauczyciele udali się na uroczysty obiad zorganizowany z okazji  Święta Edukacji Narodowej.

 

Zakończenie projektu MATHS ALIVE

zak1Piątek 8 października br. był ostatnim dniem realizacji projektu „MATHS ALIVE”, nic więc dziwnego, że wszystkim towarzyszyły wyjątkowe wrażenia i emocje. Uczniowie rozpoczęli dzień od przygotowania prezentacji podsumowujących projekt. Pracując w grupach, przygotowywali slajdy, których tematem przewodnim była wszechobecna matematyka.

mat2

mat3

mat4O godzinie 12.00 odbyła się lekcja matematyki (CLIL lesson), prowadzona w języku angielskim przez panią Lidię Gładysz. Temat przewodni tych niezwykle ciekawych zajęć to: „Złota proporcja, ciąg Fibonacciego - matematyczny przepis na piękno”. Celem lekcji było uświadomienie uczniom, że prawie każda dziedzina nauki opiera się na matematyce. Pracując w grupach, uczniowie mieli za zadanie odnaleźć ciąg matematyczny w sztuce, muzyce czy też w codziennym życiu.

wych1

wych2Z kolei w godzinach popołudniowych młodzież wzięła udział w zajęciach sportowych odbywających się w sali gimnastyczne, prowadzonych przez pana Daniela Dykę. Rozgrzewkę rozpoczęli grą „Dookoła świata”. Następnie drużyny rozegrały między sobą  międzynarodowe zawody w kółko i krzyżyk. Na zakończenie konkurencji sportowych uczniowie otrzymali medale. 

zak4

zak7

zak6

zak3O godzinie 17.00 rozpoczęło się spotkanie pożegnalne, na które zostali zaproszeni również rodzice naszych uczniów goszczących w swoich domach młodzież z krajów europejskich. Każda z grup przedstawiła przygotowane prezentacje związane z poszukiwaniem matematyki podczas całego tygodnia wycieczek. Uczniowie otrzymali certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w projekcie, jak również pamiątkowe upominki. Podziękowaniom, którym towarzyszyły łzy wzruszenia, nie było końca. Pan dyrektor podziękował wszystkim, którzy brali udział w projekcie, za jego wspaniałą realizację i owocną współpracę. Podziękowania zostały skierowane również do  rodziców, którzy otworzyli nie tylko swoje domy, ale również serca.

zak2Na koniec wszyscy udali się na pyszny  poczęstunek przygotowany przez panie z Koła Gospodyń Wiejskich, zaś ostatnim akcentem uroczystości była niezawodna „Belgijka”, wspólny taniec, który potrafi cudownie jednoczyć ludzi. Przybysze z Portugalii, Słowenii i Rumunii z pewnością byli pod wrażeniem gościnności i otwartości nas, Polaków,  a to z kolei przekłada się na postrzeganie naszego narodu w Europie.