DSCF0847Tradycją naszej szkoły jest coroczny Festiwal Nauki–impreza popularnonaukowa, podczas której uczniowie mają okazję obserwować oraz prezentować ciekawe doświadczenia z chemii, fizyki oraz rozwiązywać nietypowe problemy z matematyki. W wydarzeniu, które miało miejsce 16.03.2023r. uczestniczyli uczniowie klas VI – VIII.

 

 

Organizując pokazy udowodniliśmy, że nauka nie musi być nudna, a zjawiska, które występują w otaczającym nas świecie możemy w sposób prosty wytłumaczyć.

DSCF0828

Uczniowie klasy ósmej pod kierunkiem pani Katarzyny Kociuby, zaprosili wszystkich spragnionych wiedzy do odkrywania chemicznego świata. Spektakularne eksperymenty były atrakcją, na którą z niecierpliwością czekali wszyscy uczestnicy. Młodzi pasjonaci nauk przyrodniczych zaprezentowali szereg efektownych doświadczeń, analizowali ich przebieg oraz co najważniejsze, poprawnie wnioskowali.

Oto przykłady prezentowanych, jakże ciekawych dla oka doświadczeń:

  • Spalanie opiłków żelaza w oparach etanolu (Mirosław Kwolek);
  • Efektowne spalanie butanu w bańkach mydlanych – (Dawid Obłój)
  • Chemiczny lampion-spalanie wiórek magnezowych w obecności perhydrolu (Miłosz Orłowski);
  • Bomba wodorowa (Dawid Gerlach);
  • Chemiczny kameleon – Redukcja manganu roztworem sacharozy (Oliwia Orłowska)
  • Znikający atrament – (Oliwia Rachwał)
  • Lampka Alladyna – spalanie wstążki magnezowej w obecności pary wodnej (Mirosław Kwolek);
  • Efektowne reakcje z suchym lodem, sublimacja suchego lodu (wszyscy uczniowie przedstawieni
    powyżej);
  • Bańka z suchego lodu – napięcie powierzchniowe cieczy.
  • Wytwornica małych baniek z CO2

DSCF0861Chemia jest bardzo ciekawą dziedziną nauki. Niestety samo zapisywanie chemicznych wzorów na kartce papieru i rysowanie atomów nie sprawia, że czujemy się zafascynowani tą nauką. Dopiero eksperymenty pokazują nam, jak bardzo ciekawy jest chemiczny świat. Jest to jeden ze sposobów, który umożliwia nam zdobywanie wiedzy w praktyce.
Prezentowane pokazy utwierdziły wszystkich w przekonaniu, że uczeń jest w swojej pracowni nie tylko technikiem, lecz również dzieckiem wpatrzonym w zjawiska przyrody wzruszające jak czarodziejska baśń.

P1010367  P1010363 


Podczas Dnia Nauki prezentowane zostały również doświadczenia z fizyki, które przygotował p. Wiesław Filak.  Dotyczyły one zagadnień z magnetyzmu i elektromagnetyzmu. Uczniowie poznawali  własności i zastosowania ferromagnetyków (w tym cieczy ferromagnetycznych), zasady działania silników homopolarnych oraz zjawisk indukcji elektromagnetycznej i jej konsekwencji.

Zajęcia matematyczne prowadzone przez p. Lidię Gładysz skupione były wokół tzw. złotej proporcji, zwanej również boską proporcją. Jest ona związana ze złotą liczbą, która ma natomiast ścisły związek z ciągiem Fibonacciego. Te wszystkie zależności mają odzwierciedlenie nie tylko w nauce, ale również w anatomii, przyrodzie, architekturze, muzyce, inżynierii, sztuce, fizyce, mistycyzmie i matematyce. Jednym słowem wszędzie. Uczniowie poznali przykłady tych zależności w wyżej wymienionych obszarach. Dowiedzieli się, dlaczego niektóre piosenki wpadają nam w ucho bardziej niż inne, dlaczego dzieła Michała Anioła czy Leonarda da Vinci podobają się większości, dlaczego na widok niektórych samochodów robimy WOW, lub co trzeba wiedzieć, żeby zaprojektować logo za milion dolarów. Uczniowie mieli również okazję, by sprawdzić, czy złoty podział znajdziemy w proporcjach naszego ciała. Czy poznane na tych zajęciach wiadomości przydadzą się w życiu codziennym? Być złoty prostokąt i złota spirala przydadzą się przy robieniu zdjęć…