Rumunia – relacja z wyjazdu

Dzień pierwszy

 

Nadszedł wyczekiwany dzień – rozpoczęcie pierwszej wizyty w szkołach partnerskich projektu. Rano spotkaliśmy się w szkole w Gheorgheni. Po oficjalnym spotkaniu z dyrekcją szkoły oraz z władzami miasta, gospodarze przedstawili piękny program artystyczny. Olbrzymią niespodzianką było wykonanie w języku polskim przez szkolny chór, piosenki „W moim ogródeczku”. Następnie każda ze szkół partnerskich przybliżyła swój kraj, region i szkołę prezentując przygotowane wcześniej filmy. Tego dnia mieliśmy również czas, by pospacerować po Gheorgheni i odwiedzić ratusz. Po obiedzie nadszedł czas na poznanie historii szkoły oraz na pierwsze zajęcia w języku angielskim – robotykę. Również tego dnia, każda szkoła prezentowała swój film - „Personal problems”. Po zajęciach uczniowie udali się na odpoczynek do domów swoich gospodarzy.

 

Dzień drugi

 

We wtorek w Gheorgheni uczniowie od rana uczestniczyli w różnych zajęciach związanych z zagadnieniami z biologii oraz literatury angielskiej. W międzynarodowych grupach rozwiązywali zadania, przygotowywali prezentacje, nawiązując w ten sposób nowe przyjaźnie. W przerwie zajęć uczestniczyli w matematycznej łamigłówce po Gheorgheni, odkrywając dzięki temu atrakcje miasta. Był to dzień intensywnej pracy.

 

 

 

Dzień trzeci

Trzeci dzień naszego pobytu w Rumunii spędziliśmy na wycieczce do Bran, gdzie mieści się zamek Draculi oraz do Braszowa. Głównym celem wyjazdu była integracja uczniów poprzez wspólne zadanie, czyli poszukiwanie matematyki w życiu codziennym. Zwiedzanie zamku zakończyło się zakupem pamiątek oraz wspólnym obiadem. Kolejnym punktem wyjazdu było jedno z najpiękniejszych miast rumuńskich, czyli Braszów. To niezwykłe miasto, ma jak niewiele miast na świecie, naturalny punkt obserwacyjny – Górę Tampa, na którą wjechaliśmy kolejką linową. Dodatkową atrakcją było oglądanie z bliska symbolu Braszowa, czyli olbrzymich rozmiarów liter układających się w górujący nad miastem napis BRASOV. Po zmroku dotarliśmy na rynek, gdzie odbywał się świąteczny kiermasz i mogliśmy znowu skosztować rumuńskich potraw. Zwiedzanie zakończył spacer uliczkami starego miasta.

 

Dzień czwarty

 

Przedostatni dzień był również dniem intensywnej pracy. Po lekcji matematyki uczniowie w grupach przygotowywali prezentacje, korzystając z materiałów zgromadzonych w czasie wycieczki. Natomiast po obiedzie wykonywali świąteczne dekoracje z materiałów po recyklingu. 6 grudnia jest dniem patrona miasta – Świętego Mikołaja, a w związku z tym odbywało się w całym mieście wiele imprez kulturalnych, w których mogliśmy uczestniczyć.

 

 

 

Dzień piąty

 

Ostatni dzień pobytu w Gheorgheni był dniem podsumowań. Uczniowie przedstawili prezentacje z zadania wyjazdowego, a następnie uczestniczyli w zawodach sportowych. Na zakończenie wspaniałego pobytu w Rumunii, wszyscy uczestnicy projektu Math’s Alive, nauczyciele szkoły w Gheorgheni oraz rodziny goszczące naszych uczniów, spotkali się na wspólnej kolacji w szkole, urozmaiconej występem artystycznym.