IMG 3894W dniach 11–12 grudnia Szkoła Podstawowa w Grabownicy Starzeńskiej była organizatorem VII edycji Powiatowego Konkursu Programowania i Konstruowania Robotów GraboRoboty. Wydarzenie to na stałe wpisało się w kalendarz inicjatyw promujących nowoczesne technologie, kreatywność oraz rozwijanie kompetencji informatycznych i inżynierskich wśród uczniów.

 

 Tegoroczna edycja konkursu została przeprowadzona zgodnie z wcześniej opublikowanym harmonogramem. 11 grudnia odbyły się eliminacje powiatowe, natomiast 12 grudnia miały miejsce finały powiatowe, do których zakwalifikowały się wszystkie trzyosobowe drużyny spełniające wymagania regulaminowe. Naszą szkołę reprezentowali następujący uczniowie: Gabriel Strzałka, Oskar Szczepek, Tymoteusz Olejko, Dawid Nizioł, Mateusz Kolbuch, Jakub Zubel, Antoni Szczepek, Kajetan Rachwał, Aleksander Olejko, Antoni Olejko, Karol Obłój, Adam Szczepek, Dawid Szeligowski.IMG 3773

Podczas zawodów uczestnicy projektowali, konstruowali i programowali autonomiczne roboty, których zadaniem było wykonywanie złożonych zadań transportowych na specjalnie zaprojektowanym stole turniejowym. Konkurs wyróżniał się wysokim poziomem innowacyjności – wszystkie elementy, które roboty musiały przenosić i obsługiwać, zostały wydrukowane w technologii 3D, co pozwoliło uczestnikom pracować z rozwiązaniami bliskimi współczesnym standardom inżynierskim.

Zawody rozpoczęły się od części treningowej, która miały charakter otwarty. Każda drużyna mogła testować swoje rozwiązania na stole turniejowym, przebywając przy nim maksymalnie 3 minuty. Był to czas na wprowadzanie ostatnich poprawek, sprawdzanie strategii oraz optymalizację programów.

Następnie rozegrana została faza grupowa, mająca charakter eliminacji do dalszych rozgrywek. Zespoły rywalizowały w grupach wylosowanych podczas rejestracji, systemem „każdy z każdym”. Pojedynki polegały na równoczesnych przejazdach dwóch drużyn, podczas których każda z nich zdobywała punkty za realizację wcześniej określonych zadań. Zwycięzca pojedynku otrzymywał dwa duże punkty, przegrany zero, a w przypadku remisu obie drużyny po jednym dużym punkcie. Dodatkowo przyznawane były małe punkty odpowiadające liczbie punktów zdobytych przez robota podczas przejazdu. O kolejności w tabelach decydowały kolejno: liczba dużych punktów, wyniki bezpośrednich meczów, liczba małych punktów oraz bilans punktów.

Po zakończeniu fazy grupowej wszystkie zespoły awansowały do fazy turniejowej, w której rywalizacja toczyła się systemem do dwóch przegranych pojedynków. Miejsca zajęte w fazie grupowej decydowały o początkowym ustawieniu drużyn w drabince turniejowej. Drużyna, która przegrała dwa pojedynki, odpadała z dalszej rywalizacji.IMG 3790

Konkurs GraboRoboty VII po raz kolejny udowodnił, że robotyka i programowanie mogą być nie tylko nauką, ale także pasjonującą formą rywalizacji i współpracy. Wydarzenie sprzyjało integracji młodych pasjonatów technologii, rozwijało umiejętności logicznego myślenia, pracy zespołowej oraz kreatywnego rozwiązywania problemów.

Drużynie naszej szkoły należą się gratulacje za wysoki poziom rywalizacji i zaangażowanie, które potwierdzają, że przyszłość nowoczesnych technologii zaczyna się już w szkolnych pracowniach.

gallery rows=1 cols=4 alignment=center rotator_step=page lightbox=boxplus/light lightbox_thumbs=outside lightbox_slideshow=5000 preview_margin=5 preview_border_style=ridge preview_border_width=5 preview_border_color="#daa520" preview_padding=4 sort-criterion=filename sortorder=desc}pliki/Robotyka/konkurs_graboroboty/2025_2{/gallery}