P1010021Od kilkunastu lat w naszej szkole z powodzeniem organizowana jest cykliczna impreza edukacyjna – Festiwal Nauki. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolnych atrakcji, cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów. Przygotowania do pokazów rozpoczynają się z dużym wyprzedzeniem – uczniowie pod okiem nauczycieli planują eksperymenty, testują ich bezpieczeństwo i efektowność, a następnie tworzą prezentacje i komentarze, które pozwalają zrozumieć naukowe podstawy każdego doświadczenia.

Tak było i tym razem. We wtorek 6 maja w naszej szkole odbyły się pokazy fizyczno-chemiczne oraz matematyczne. To niezwykłe wydarzenie miało na celu popularyzację nauk ścisłych, rozbudzenie zainteresowań oraz pokazanie, że fizyka i chemia to nie tylko wzory w zeszycie, ale fascynujące dziedziny, które codziennie kształtują naszą rzeczywistość.8a6f2b01 7813 410d a1d7 0168cb95fc19
Organizatorami pokazów byli nauczyciele chemii, fizyki i matematyki p. Barbara Pieniążek, p. Katarzyna Kociuba i p. Wiesław Filak wraz z uczniami klas 6 i 7, którzy wcielili się w rolę młodych naukowców i asystentów prowadzących doświadczenia.
Pokazy i doświadczenia fizyczne dotyczyły tym razem gazów, a więc przede wszystkim powietrza i dwutlenku węgla. Uczniowie klasy VII: Karolina Paśko, Gabriel Strzałka, Tymoteusz Olejko i Oskar Szczepek pod opieką p. Barbary Pieniążek prezentowali różne doświadczenia, potwierdzające istnienie gazów, ich właściwości oraz niektóre praktyczne zastosowania. Doświadczenia wspomagane były prezentacją, przygotowaną przez Karolinę Paśko. Dzięki niej wytłumaczenie nawet trudnych zjawisk nie sprawiało kłopotów. Uczniom klas młodszych najbardziej podobały się doświadczenia, które angażowały część z nich a także te najbardziej widowiskowe, jak gaszenie ognia „lejącym się” dwutlenkiem węgla, czy powstawanie chmury w butelce.
Z kolei zajęcia chemiczne miały charakter laboratoryjny. Podczas spotkania uczniowie samodzielnie wykonali proste, ale efektowne doświadczenia: wieżę gęstości, chemicznego kameleona, znikający atrament oraz sztuczną krew.

Zajęcia matematyczne zawierały elementy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa,  zastosowanie ciągu arytmetycznego oraz przykłady wykorzystania matematyki mające zastosowanie w budownictwie.
Celem wydarzenia było nie tylko dostarczenie rozrywki, ale przede wszystkim popularyzacja nauk ścisłych. Wielu uczniów po udziale w takich zajęciach wykazuje większe zainteresowanie przedmiotami ścisłymi, a niektórzy zaczynają nawet myśleć o przyszłości związanej z nauką i technologią. Festiwal Nauki to znakomity przykład na to, że nauka może być pasjonująca, a edukacja nie musi ograniczać się do podręczników. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli i uczniów, impreza ta pokazuje, że wiedza może być widowiskowa i inspirująca.

                                                                                                                                                                                                                                                        Katarzyna Kociuba